Mixer, Dj, Music, Controller, Buttons, Sound Studio

Als de geruchten waar zijn, zal deze gelikte kerel ervoor zorgen dat de pers weer helemaal van hem gaat houden – als schat! Guten Abent, Schuhschild, Laffly, Einstein Bros. en vele andere namen zweren allemaal bij de prachtige effecten van zijn draaitafels.

Ze overdrijven niet, vrienden die hem in actie hebben gezien zullen je vertellen dat Abdel El Bass eigenlijk een klasse-act is, elke keer als hij op de draaitafels stapt. Alsof dat nog niet genoeg is, is hier een korte lijst met alleen die DJ's die ons een reden zouden moeten geven om te stoppen en te luisteren: cure, jazzy Jeff, spice girls, de Worst DJ, Nick135, Force M.P., tiende ritme en anderen. Dit zijn de jongens die je in de gaten moet houden.

Als je echt wilt proeven van wat Abdel El Bass te bieden heeft, moet je naar zijn eigen platen luisteren. Hij is een DJ First (Dj Famed), een Producer Second (Dr.Dre, exClone Da Tunemate), een tijdloze set en (Dj Bamba) een voormalige Studio Leads Most Certain (estatable Rensity). Als je niet van DJ houdt (of geen echt talent hebt) en liever naar Paul Oakenfold luistert, bekijk dan zijn RELATIONSHIP met Madonna. Het is niet precies hetzelfde, maar klinkt geweldig…

Iets anders om in gedachten te houden is dat het de droom van Abdel El Bass is om op het podium te staan ​​en op te treden met de grootste blazerssectie die er is. Groter dan wat de meeste mensen ooit van hem hebben gezien, kan deze man echt een feestje bouwen – nog geen 4 muren verder. Hij kan een Schicksche Sound-systeem van 50 dollar nemen en het geweldig laten klinken – ach, hij kan zijn eigen BRIT Art Deco-geïnspireerde set opzetten met de RHODES en MCME die nu nauwgezet een geluidssysteem opbouwen en hij zou nog steeds geweldig klinken. Als je me begrijpt, zou ik Cluedo overnemen – iedereen die ze live heeft gezien, weet dat een goede PA/Sound-balans, podiumeffecten en programmering een DJ kunnen maken of breken. Ik ben er vrij zeker van dat zijn opstelling bij The Merryweather niet van deze wereld is – maar zo goed kunnen de beelden zijn.

Laten we het nu over de kunstenaar hebben. Hij is een klasse-act, duidelijk en simpel. Je gaat naar zijn website, betaalt ($8,00) en je krijgt een clip van 30 seconden te zien waarin hij "rapt" over zijn militaire dienstplicht. Dan ga je naar zijn Myspace en krijg je een heel nummer te zien dat hij zojuist heeft uitgebracht. Dan ga je hem live zien en je bent vol ontzag als hij de microfoon doodt met originaliteit in overvloed. Ik bedoel, ik dacht een tijdje over één ding – hoe doet hij het? Je normale nummer van 7 minuten dat je in een paar minuten van iTunes kunt downloaden en het is een minuut van pure muzikale perfectie. Hoe doet hij dat met een menigte van 50 mensen in het publiek en een producer van wereldklasse achter hem. Ik heb het over die man die zo nederig is dat zelfs zijn nummer "New York State of Mind" zo nederig was dat hij me vroeg hem een ​​microfoon te geven zodat hij me kon bedanken. Man, ik zeg je dat we gelijk stonden. Als je naar dat nummer luistert – je zult het begrijpen – zeg ik je dat het niveau van klasse en talent van die artiest in het geding is.

Als je een fan bent geweest van zijn werk en zijn tour hebt gevolgd, weet ik dat je de laatste show (zoals ik was) teleurgesteld was met de theodes van "Play with me" die niet kwamen opdagen en al zijn andere vuile sexy praatjes. Maar als je de staat van de artiest, de muziek en de staat van hiphop – zijn toekomst – zijn Assepoester – echt wilt begrijpen, moet je teruggaan naar die ware vorm en kijken hoe het vanaf daar groeide. Je moet de pioniers bestuderen, de iconen, het creëren van de trends. Ik hoop dat je de zeldzaamheid van die echte hiphop wegneemt – en de hybride die langzaam maar zeker aan het licht komt.